Allt om Gerhard Nordström-utställningen

Massmedia om utställningen

”GERHARD NORDSTRÖM sommaren 1970 – Vietnamkriget i Maglehem”

nordstrom

Maglehems Kulturförening arrangerade under perioden 5 –13 september 2020 vår mest påkostade utställning sedan starten 2008.

Utställningens programblad

Veckoprogrammet

Lyssna på Cecilia Nelsons invigningsanförande!

 I samarbete med Skissernas Museum i Lund och ROOTH:MAGLEHEM är vi stolta över att ha kunnat visa några stora centrala originalverk av Gerhard Nordström ur den ikoniska bildsviten ”Sommaren 1970”.
De tre stora verken: ”Sommarbordet ll”, ”Sommargrönska” och ”Helikoptern landar”(försäkringsvärde 760 000 kr) kompletterades med inramade originalframsidor från Life Magazine från 1968/69 samt, för att göra bildsviten nästintill komplett, använda reproducerade bilder från sviten inlånade bland annat från Jönköpings Länsmuseum såsom målningen ”Frukost i det gröna” (se ovan).
Utställningen hade alla förutsättningar att nå en mycket stor publik och skapa intresse inte bara lokalt i Skåne utan även väcka ett nationellt intresse.

Ordförande i Maglehems kulturförening Gösta Eklund och galleristen Jonas Rooth hälsar Cecilia Nelson och Sven-Eric Liedman välkomna till invigningen av utställningen ”Sommaren 1970” i Maglehem.

Sommaren 1970, för exakt 50 år, sedan hyrde konstnären Gerhard Nordström sommarhus i Maglehem, ditlockad av vännerna Ulrika Lindhagen och konstnären Staffan Nihlén. Det var då bildsviten ”Sommaren 1970” skissades.
Gerhard Nordström berättade själv om bakgrunden till svitens tillkomst i ett följebrev i samband med att den första gången ställdes ut hösten 1972 på Galleri Doktor Glas i Stockholm: 

Sommaren 1970 tillbringade jag i Maglehem i östra Skåne. Det var min och familjens första sommar på landet på många år. Där upplevde vi den svenska sommaren. De sköna hagarna, solen i det rika lövverket, fågelsången, den ljumma sommarvinden, den svala skuggan under träd och buskar, det daggvåta gräset och allt som är så härligt några korta månader. På vårvintern samma år hade press och tidningar haft bilder och artiklar om massakern 1968 i Song My på 500 vietnameser. Världen fick veta att mördandet av kvinnor och barn inte var kommunistisk propaganda. Bilderna var skakande och man fick ta fram nazisternas slaktbilder för att få en motsvarighet. Bilderna gjorde klart för många att det pågick en skoningslös utrotning av det vietnamesiska folket. Bilderna kunde jag inte göra mig kvitt. 

Vår ambition från Kulturföreningens sida var inte första hand att göra en konstutställning. Det idémässiga innehållet var A och O. Det blev ett pedagogiskt upplägg med förklarande texter om Vietnamkriget och dess inflytande på Nordströms målningar. Vi hade ambitionen att anlita ett antal föreläsare: konstpedagogen Cecilia Nelson och professor Sven-Eric Liedman, i ett försök att ge perspektiv på vår egen tid med ökade spänningar och en oroande utveckling på olika håll i världen.
Vi ville genom utställningen skapa en social mötesplats för samtal, upplevelse och insikt om bildkonstens angelägenhet då på den tiden, och möjlighet att bygga helheter och förståelse för vår egen tid idag.
Utställningen var konstant bemannad och visades aktivt under utställningstiden. Kulturföreningen hade också engagerat flera personer i Maglehem med starka minnen av den sommar Nordström målade sina berömda ”Sommarbord l och ll”.


Klicka för att se filmen om det dukade bordet.

Projektledare: Gösta Eklund
Projektgrupp: Suzanne Lindhagen, Peter Lundh von Leithner, Inger Ridbäck, Jonas Rooth, Ingrid Strandberg och Mats Österberg

LÄS PRESENTATION AV UTSTÄLLNINGEN I KRISTIANSTADSBLADET

Läs Sven-Eric Liedmans presentation om Vietnamkriget